تشییع  پدر فیزیک نوین ایران دکتر ابوالقاسم قلمسیاه +عکس خبری

یزدفردا "پيكر استاد قلم‌سياه ساعت 8:30 صبح امروز پس از تشييع از مقابل منزلش در تهران، به بهشت زهرا (س) منتقل و در قطعه «نام‌آوران» به خاك سپرده شد.
ایسنا: پيكر دكتر ابوالقاسم قلم‌سياه، استاد برجسته دانشگاه تهران و پيشكسوت دانش هسته‌اي كشور كه روز سه‌شنبه در سن 90 سالگي درگذشت، صبح پنجشنبه 11 آذر ماه با حضور دكتر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي، دكتر قناد،‌ رييس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي اين سازمان ، جمعي از استادان دانشگاه و دانشجويان وي تشييع شد.

پيكر استاد قلم‌سياه ساعت 8:30 صبح امروز پس از تشييع از مقابل منزلش در تهران، به بهشت زهرا (س) منتقل و در قطعه «نام‌آوران» به خاك سپرده شد.


دكتر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي با تسليت درگذشت دكتر قلم‌سياه، به مقام معظم رهبري، رياست‌جمهوري، جامعه دانشگاهي و استادان و دانشمندان علم فيزيك هسته‌اي و خانواده بزرگ سازمان انرژي اتمي گفت: آثار پرثمر و ارزشمند علمي اين استاد ارجمند، در دانشكده‌هاي فيزيك و سازمان انرژي اتمي مشاهده مي‌شود و بركات اين آثار، براي جامعه علمي باقي خواهد ماند.


وي افزود: بسياري از كساني كه در حال حاضر در مصدر سازمان انرژي اتمي مشغول به فعاليت هستند، حتي از نسل دوم و سوم دانش‌آموختگان استاد قلم‌سياه هستند.


صالحي از دكتر قلم‌سياه به عنوان پدر معنوي علم فيزيك ايران ياد كرد و گفت: آثار علمي وي همين حقيقت را هم آشكار مي‌كند.


رييس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: از سطوح دبيرستان تا دانشگاه، آثار علمي تدوين شده استاد قلم‌سياه، قابل مشاهده است و وي تا آخرين لحظه عمر ، سازمان انرژي اتمي را با مشاوره‌هاي اثرگذار ياري و مقالات علمي اين سازمان را تا همين اواخر، ويراستاري كرده است.


وي استاد قلم‌سياه را همچنين انساني متواضع خواند و گفت: با وجود وزنه سنگين علمي ، وقتي در مجلس ايشان حضور مي‌يافتي، تواضع فوق‌العاده‌اش، انسان را متعجب مي‌كرد. اين تواضع و فروتني در تمام رفتار عمومي و اجتماعي‌اش نيز قابل مشاهده بود.


معاون رييس‌جمهور افزود: فقدان چنين شخصيت فرهيخته‌اي كه دين، علم و اخلاق را توامان جمع كرده بود، انسان را بسيار متاثر مي‌كند.


وي دكتر قلم‌سياه را مصداق «عاش سعيدا و مات سعيدا» خواند و براي وي علو درجات از درگاه الهي و صبر براي بازماندگان ايشان مسئلت كرد و گفت: نام استاد قلم‌سياه در عرصه فناوري هسته‌اي و فيزيك ايران جاودانه خواهد ماند.


شادروان استاد ابوالقاسم قلم‌سياه، اسفند سال 1299 در یک خانواده یزدی مقیم  شهر كرمان متولد شد. دوره ابتدايي و متوسطه را در كرمان گذراند و در سال 1318 از دانشسراي مقدماتي كرمان فارغ التحصيل شد.


پس از اتمام اين دوره به عنوان شاگرد اول وارد دانشسراي عالي شد و رشته فيزيك و شيمي را در آنجا به پايان رساند. سپس به عنوان دبير به يزد آمد و در شهریزد  ازدواج كرد.


در سال 1339 توسط مركز اتمي دانشگاه تهران بورسيه دولت فرانسه شد و براي گرفتن دكتري به فرانسه رفت.


قرار بود وي شش ماه در آنجا بماند، ولى به سبب تحقيقاتى طولانى كه در آنجا داشت به وي پيشنهاد شد تا اخذ مدرك دكترى علوم فيزيك به مدت سه سال در آنجا بماند.


در پايان اين دوره تحصيلى، مركز اتمى فرانسه از وي خواست در آنجا بماند و پيشنهاد حقوق زيادى كردند اما دكتر قلم‌سياه به آنها گفت كه ايراني است و بايد برگردد: «من مديون و بدهكار كشورم هستم. آ
نها به من اجازه داده‌اند كه بيايم اينجا تحصيل كنم و الان تحصيلات من تمام شده است و بايد به كشورم برگردم.
اگر من اينجا بمانم شما به من به عنوان فردى كه از يك كشور عقب افتاده است نگاه مى‌كنيد. من بايد به كشورم برگردم.»


قلم‌سياه در سال 1342 به ايران بازگشت و با جلب موافقت آموزش و پرورش به مركز اتمى دانشگاه تهران آمد و به عنوان عضو پژوهشى اين مركز مشغول خدمت شد.


يك سال قبل از جدا شدن مركز اتمى از دانشگاه تهران و تشكيل سازمان انرژى اتمى ايران به پيشنهاد دانشكده علوم دانشگاه تهران عضو آموزشى اين دانشگاه شد تا اينكه در سال 1364 بازنشسته شد.


پس از بازنشستگى دوباره در سازمان انرژى اتمى، به عنوان مشاور آموزشى مشغول به كار شد كه تا اين اواخر ادامه داشت. البته با دو سازمان ديگر شامل مركز تحقيقاتى و پژوهشى برنامه‌ريزى كتاب هاى درسى وزارت آموزش و پرورش و بنياد دانشنامه بزرگ فارسى ايران كه رياست آنها به عهده احمد بيرشك بود همكاري مي كرد.


دكتر قلم‌سياه در سه زمينه آموزش، پژوهش و تهيه و تدوين كتاب‌هاى علمى فعاليت داشته و بيش از 10 عنوان كتاب در زمينه هاي درسي، علمي و علوم هسته اي و مقالات متعددي در زمينه هاي علمي و درسي به چاپ رسانده است.


از جمله اين كتاب ها مي‌توان به زندگينامه علمي دانشوران، مكانيك بركلي، فرهنگ علم، مباني راكتورهاي هسته اي، حفاظت راديولوژيكى محيط زيست و اندازه گيرى راديواكتيويته طبيعى هواى تهران اشاره كرد.


یزدفردا بار ديگر ضايعه درگذشت اين استاد و پژوهشگر برجسته را به خانواده و دوستداران استاد و جامعه علمي و دانشگاهي كشور تسليت مي‌گويد.


عکس خبری / مراسم تشییع دکتر ابوالقاسم قلمسیاه
مراسم تشییع پیکر پدر فیزیک نوین ایران دکتر ابوالقاسم قلمسیاه صبح امروز پنجشنبه با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

عکس / اشرف طباطبایی

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا